جاذبه هاي گردشگري شهرستان نور
www.keleinkhoni.loxblog.com
معرفي روستاي کلين خوني

 

1-شهرستان نور: 

شهرستان نور با 2675 کيلومترمربع مساحت، يكی از شهرستان‌های استان مازندران است که از شمال به دريای‌مازندران از شرق به آمل از جنوب به رشته‌كوه‌هاي البرز و لاريجان (شهرستان آمل) و از غرب به شهرستان نوشهر محدود می شود. اين شهرستان از نظر جغرافيايی در 52 درجه ی طول شرقي و 36 درجه و 35 دقيقه ی عرض شمالی واقع شده است. آمل نزديك ترين شهرستان به نور است كه به فاصله 46 كيلومتری از آن قرار دارد. فاصله نور تا مركز استان (ساری) 114 كيلومتر و تا تهران 243 كيلومتر است.خاك منطقه نور خاك زراعتی و باتلاقی است و آب كشاورزی آن از رودخانه تأمين می‌شود. 90 درصد مردم اين شهرستان به شغل كشاورزی اشتغال دارند. از مهم‌ترين محصولات كشاورزی آن می‌توان برنج، گندم، جو، مركبات و انواع سبريجات را نام برد. برنج، ‌مركبات، فرآورده‌های شيری و فرآورده های چوبی صادرات شهرستان نور را تشکيل می دهند. گليم و جاجيم بافی، ظروف سفال، ظروف و مجسمه های چوبی، حصيربافی و دست بافت ها از عمده ترين صنايع دستی نور است. كرانه هاي درياي مازندران، آبشار سوا سره در ناحيه ای از توابع بلده، پارك جنگلی نور در 2 كيلومتری شهر نور، غار پيرزن جانی درروستای اوزكلاي نور – كجور، بقعه آقا شاه‌بالوزاهد در 21 كيلومتری جنوب شرقي شهر نور در روستای آهو دشت ، خانه نيما در روستای يوش از توابع بلده، كاخ تميشان در 5 كيلومتری شرق نور و قلعه بلده معروف‌ترين مكان‌هاي ديدني و تاريخي اين شهرستان را تشكيل مي‌دهند.  

 

 

1-1.شهرنور: 

شهر نور تا تهران 243 كيلومتر فاصله‌ دارد و در جلگه‌ ساحلي‌ واقع‌ شده‌ و آب‌ و هواي‌ معتدل‌ و مرطوب ‌دارد. نور در گذشته‌ به‌ (سولده‌) معروف‌ بود و از قديمي‌ترين‌ شهرهاي‌ مازندران‌ غربي‌ است‌. وجه‌ تسميه‌ نور به‌ سبب‌ عبور رود نور است‌ كه‌ به‌ دليل‌ شفافيت‌ و زلالي‌ به‌ اين‌ نام‌ خوانده‌ شده‌ است‌. نور در زمانهاي گذشته به‌ سبب‌ موقعيت‌ طبيعي ‌و سوق‌ الجيشي‌ از اهميّت‌ ويژه‌اي‌ برخوردار بود. وجود قلاع‌ و استحكامات‌ متعدد در منطقه‌ نور و كجور مبين ‌اين‌ ادعاست‌.نور امروزی منطقه‌اي‌زيبا و توسعه يافته است.

 

 

 


2-جاذبه های گردشگری شهرستان نور

نور داراي آثار تاريخي و ديدني بسياري از جمله قلعه پولاد بلده، بقعه متبركه آقا شاه بالو زاهد، بقعه متبركه جمشيد كيا سلطان، خانه نيما در بلده، پل خشتي نور، تكيه تاكر، روستاي ناتل، امامزاده احمد در بلده، كاخ تميشان، سواحل زيبا، پارك جنگلي، آبشار آب پري، آب گرم معدني لاويج (بلده)، فيل سنگي (بلده)، مسجد جامع بلده، غار كهو و كاروانسراي زمستاني يالو است. .پارك جنگلي نور، ساحل دريا، آبشار آب پري، آب گرم معدني لاويچ از جاذبه هاي مهم طبيعي نور است.

 

2-1.جاذبه هاي انساني

2-1-1.يوش وزادگاه نيما يوشيخ

يوش درفاصله 5 كيلومتري غرب بلده ومسير منتهي به جاده كندوان كه علاوه بر جذا بيتهاي طبيعي بدليل وجود زادگاه زيباي نيما يوشيخ شاعر معروف ونوپرداز معاصر كه مقبره وي نيز همواره مورد استقبال ادب دوستان جهان است قرار دارد خانه نيما كه آرامگاه وي نيز ميباشد ازبنا هاي اواخر دوره صفويه است كه با ويژگيهاي سنتي منطقه كوهستاني نور ساخته شده وبا پلان مربع شكل داراي يك حياط مركزي واتاقهاي متعدد دراطراف حياط ا ست .عناصر تزييني آن شامل آجركاري، گچبري، رنگ كاري ، خراطي، ارسي هاي زيبا و آينه كاري از زمره آثار مهم كشور مي باشد. خانه‌ نيما يوشيج‌ كه‌ امروزه‌ خانه‌ فرهنگ‌ ناميده‌ مي‌شود ، تعمير و مورد حفاظت‌ واقع‌ شده‌ است‌.

2-1-2.بقعه آقاشاه بالوزاهد

اين بقعه در 3 كيلومتري شرق چمستان واقع شده است. شهر چمستان در 15 كيلومتري شرق نور قرار دارد و مسير آسفالته آن از داخل شهر نور آغاز و پس از عبور از مسيري زيبا به چمستان رسيده و بعد از آن با مسافت 15 كيلومتر به شهر چمستان ختم مي‌گردد. بقعه مذكور در جانب شمالي و مجاور با جاده قرار دارد.

آقا شاه بالوزاهد از عرفاي اواخر قرن 7 و اوايل قرن 8 هجري قمري و استاد شيخ آملي است که وي مرشد شيخ حسن جوري از رهبران مذهبي نهضت سربداران در عهد حكومت مغولان به شمار مي آيد.

بناي آجري با گنبدي هشت وجهي و تزئينات كاشيكاري بر روي مرقد آقا شيخ بالوزاهد ساخته شده كه از آثار مهم تاريخي مازندران به شمار مي رود.

.

2-1-3.بقعه سلطان احمد بلده

در داخل شهر بلده در دامنه كوه واقع شده و دومين بناي مرتفع شهرستان نور است. گنبد آن مخروطي و مصالح آن از آجر و روكش گچ مي باشد در حد فاصل گنبد و بدنه نيز نور گيرهائي تعبيه شده و ملاق نماهاي اطراف آن راتزئين كرده اند. گنبد از داخل با مركب سياه زينت يافته و گچ بريهاي زيبايي نيز در آن ديده مي شود . و در دو قسمت نقش شيري را كشيده اند كه ماري به دور كمر آن حلقه زده است. كتيبه اي به خط كوفي و جود دارد كه دو بار نام حضرت محمد(ص) و نام حضرت علي (ع) را نقش كرده اند.

كتيبه چوبي روي صندوق نام شيخ احمد نوري و تاريخ 1102 هجري قمري را دارد.

2-1-4.بقعه جمشيد کيا سلطان


بقعه جمشيد کيا سلطان اين بنا در داخل شهر رويان قرار دارد. بدنه و گنبد ارگ آن هشت ضلعي است و بر ترک ضلع شمالي آن کتيبه‌اي از آجر برجسته به چشم مي‌خورد که بر روي آن نام متوفي در سال 851 هجري قمري حک شده است.

 

 

2-1-5.مسجد جامع‌ بلده‌ نور: 

اين‌ بنا درشهر بلده‌ شهرستان‌ نور واقع‌ گرديده‌ و متشكل‌ از شبستاني‌ است‌ كه‌ پوشش‌ طاق ‌گنبد آن‌ بر روي‌ سه‌ فيلپا قرار گرفته‌ است‌. مصالح‌ مورد استفاده ‌، سنگ ‌، آهك‌ و نماي‌ بنا سفيد كاري‌ است‌. در ضلع‌ جنوبي‌ شبستان ‌، محراب‌ ساده‌اي‌ تعبيه‌ كرده‌اند. در اين‌ مسجد ، منبري‌ از سنگ‌ سياه‌ يكپارچه‌ وجود دارد كه‌ 5 پله ‌دارد. بر بالاي‌ محراب‌ نيز شرح‌ تعميرات‌ مسجد به‌ تاريخ‌ 1333 خورشيدي با رنگ‌ سياه‌ نوشته‌ شده‌ است‌. نزديك ‌مسجد ، سنگ‌ قبري‌ به‌ تاريخ‌ 979 هجري قمري و مربوط‌ به‌ شخصي‌ به‌ نام‌ (قاهر علي‌ بيگ‌ غجر جاوشلو) وجود دارد.

2-1-6.مسجد جامع‌ يالو: 

اين‌ بنا در دهكده‌ يالي‌ يا يالو - از دهكده‌هاي‌ يالورود شهرستان‌ نور واقع‌ گرديده‌ وشبستاني‌ است‌ كه‌ شش‌ فيلپاي‌ مربع‌ به‌ ابعاد هر ضلع‌ 118 سانتي‌ متر، پوشش‌ طاق‌ و گنبد آن‌ را استوار ساخته ‌است‌. اين‌ مسجد ، محرابي‌ گچكاري‌ دارد كه‌ سوره‌ نور بر اطراف‌ آن‌ گچبري‌ شده‌ است‌. در سال‌ 1230 هجري قمري ، اين ‌مسجد تعمير و مرمت‌ شده‌ است‌. 

2-1-7.كاخ‌ تميشان‌: 

اين‌ كاخ‌ در 5 كيلومتري‌ شهرستان‌ نور واقع‌ شده‌ و در دوران‌ سلطنت‌ پهلوي‌ دوّم‌ به‌ دستوراشرف‌ (خواهر محمّد رضا شاه‌) ساخته‌ شده‌ و در زمره‌ مجموعه‌ كاخ‌ هايي‌ است‌ كه‌ امروزه‌ در اختيار دانشگاه تربيت مدرس قرار گرفته‌ است‌. محوطه‌ كاخ‌ بسيار بزرگ‌ و داراي‌ استخر، اصطبل‌ و محل‌ اقامت‌ نگهبانان‌ بوده است‌. روبروي‌ آن‌ بناي‌ زيبا و بزرگ‌ ديگري‌ وجود دارد كه‌ در كنار ساحل‌ درياي‌ مازندران ساخته‌ شده‌ و به‌ عنوان‌ پلاژاختصاصي‌ سلطنتي‌ مورد استفاده‌ قرار مي‌گرفت‌ که امروزه مرکز مطالعات اقيانوس شناسي است. ساختمان‌ اين‌ بنا از نظر طراحي‌ و تزئينات‌ ، زيبايي‌ خاصي‌ دارد و با ساير ارزش‌هاي‌ هنري‌ و معماري‌ آن‌ برابري‌ مي‌كند.

2-1-8.قلعه‌ پولاد يا بلده‌: 

اين قلعه‌ يکي از قلعه‌هاي‌ مشهوراستان‌ است‌ و تا اوايل‌ دوره‌ صفوي‌ داير بوده‌ و مركز يكي‌ از مهّم‌ترين‌ قدرت‌هاي‌ محلي‌ آن‌ روز بشمار مي‌رفت‌. اين‌ قلعه‌ در بالاي‌ كوهي‌ مشرف‌ بر قسمت‌ شمالي بلده‌نور واقع‌ شده‌ و عظمت‌ آن‌ از قسمت‌هاي‌ باقيمانده‌ آن‌ بخوبي‌ مشهود است‌. رياست و كوتوالي آن با ملك كيومرث پادوسبان و فرزندان او بوده است. قلعه‌ بلده‌ پس‌ از انقراض‌ سلسله ‌پادوسپاني‌ به‌ دست‌ صفويان‌ و تسلط‌ اين‌ خاندان‌ بر منطقه‌ نور و كجور فعلي‌ همانند ساير قلاع‌ طبرستان‌ خراب‌ و ويران‌ شد،دسترسي به آن نيز چندان مشكل نيست و تنها با صعود از يك ارتفاع در كنار شهر بلده اين كار ممكن مي شودکه در صورت‌ مرمت‌ مي‌تواند به‌ يكي‌ از جاذبه‌هاي‌ بي‌ نظير جهانگردي‌ تبديل‌ شود. 

2-1-9.خشت پل

 اين پل که به خشت پل نيز معروف است به دستور ميرزا آقا خان نوري ساخته شد که در روی رودخانه لاويج رود و ضلع جنوبی مسجد جامع شهر واقع شده است آنچه از اين پل باقي مانده قسمت مياني آن با طاق جناغي است و متعلق به دوره قاجار است.

 

2-1-10.شهر بلده :

شهر بلده مرکز بخش ييلاقی و کوهستانی بلده در 145 کيلومتری شهر نور واقع شده است . مسير اصلی دسترسی به آن به صورت آسفالته در کيلومتر 45 جاده هراز و محور ارتباطی آمل به تهران در محلی به نام هردورود بوسيله يک پل به طرف غرب از جاده هراز جدا می شود و پس از طی يک مسافت 55 کيلومتری به شهر بلده می رسد. جاده در تمام طول مسير از آبادی های خوش آب و هوا عبور می کند و در ادامه پس از عبور از بلده و با مسافت 55 کيلومتر در محل پل زنگوله به جاده کندوان وصل می شود . اين شهر از لحاظ آب وهوا، مناظر طبيعی ، چشمه ها و آبشار در فصل تابستان پذيرای گردشگران زيادی است .

 

2-1-11.دهستان لاويج:

لاویج یکی از دهستان های بخش چمستان نور در استان مازندران می باشد که در پای سلسله جبال البرز قرار دارد و دارای موقعیت پای کوهی است. لاویج در 18 کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد. در بدو ورودی چمستان از غرب یک مسیر زیبای آسفالته به طرف جنوب كه از جاده اصلی منشعب می شود و با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاویج ختم می شود.به عبارتی در عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۵  دقیقه شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴ دقیقه شرقی در ارتفاع ۷۳۹ متری از سطح دریا قرار دارد. فاصله لاویج تا شهر نور، 35 کیلومتر است.

هفت نقطه روستايى شامل روستاهاي رئيس كلا ، روستاهاى كرچى، بهبنك، خطيب كلا، كياكلا، ملاكلا و سادات محله ، در دامنه هاي دهستان لاويج قرار گرفته اند که هر يک از نقاط دیدنی و جذاب این منطقه محسوب مي شوند. با توجه به این كه جاده چمستان به لاویج از پارک جنگلی کشپل و از میان جنگل زيبا عبور می کند فضای دلپذیری را برای گردشگران بوجود آورده است و هر سال مسافران زیادی را به این منطقه می کشاند.
دور تا دور دهستان لاویج را حصار بلندی از کوه های البرز فرا گرفته است که در بهار و تابستان پوشیده از درختان انبوه و سرسبز می شود که مناظر بدیع و دل انگیزی خلق می کند. این منطقه از آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان برخوردار می باشد که به همراه طبیعت و سرسبزی بی نظیر مسافران و توریست های زیادی را در خود جذب می کند.

در حال حاضر سه مسافر خانه در کنار آبگرم و دو سوئیت و صدها خانه و ویلاهای اجاره ای در لاويج وجود دارد که ميهمانپذير،مسافران مي باشد.

اهالى خوب لاويج كه در كنار كشاورزى و دامدارى و كار در معدن زغال سنگ به زنبوردارى نيز اشتغال دارند، هميشه مهمان دوست هستند و با ديدن مسافران به گرمى از آنان استقبال مى كنند. 

رویش گیاهان و شکوفه های درختان در فصل بهار و تابستان همراه با عطر گل های وحشی و گیاهان معطر و خوشبو و چمنزارهای انبوه از گل های بهاری این منطقه را برای پرورش زنبور عسل و زنبورداری مساعد ساخته به طوری که عسل لاویج با عطر و طعم طبیعی از سوغات اصلی لاویج می باشد و همچنین صنایع دستی که با چوب کار شده اند. از آنجایی که این منطقه از پوشش گیاهی کافی و آب فراوان برخوردار است دامداری نیز به عنوان شغل ها ی جنبی مردمان لاویج می باشد و ماست، شیر، پنیر، دوغ ، کره محلی و انواع متعدد ترشيجات لاویج هم از شهرت و اعتبار خاصی در میان مسافران و توریست ها برخوردار است

2-2.جاذبه هاي طبيعي :

2-2-1.پارك جنگلي نور

پارک جنگلی نور که به نام مؤسس آن، مرحوم "سعیدی آشتیانی" نیز نامیده می شود، بامساحتي حدود 4000 هکتار، بزرگترین پارک جنگلی خاورميانه محسوب می شود که در 5 کيلومتري شرق شهرنور واقع شده است.

این پارک در نزدیکی دریا قرار دارد و به دلیل جذابیت‌های گردشگری و ارزش‌های طبیعی، از جمله داشتن ذخیره‌گاه ‪۲۷۰ هکتاری درخت "سفید پَلَت" که بومی ایران است، از پارکهای جنگلی شاخص محسوب می‌ گردد ولی استفاده کاملی از مواهب آن نمی شود.

 این پارک در سال ‪ ۱۳۵۱به همت مرحوم سعیدی آشتیانی احداث شده است و تیپ‌های جنگلی این پارک شامل ممرز ، بلوط، ممرز ـ انجیلی و ممرزـ  توسکا، است که سالانه بيش از چند میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند ،حدود نیمی از بازدیدکنندگان پارک جنگلی نور، تهرانی هستند ،۳۵۰تا ‪ ۴۰۰هکتار از مساحت این پارک، تفرجی و بقیه حفاظتی است.

در این پارک، درختانی نظیر بلوط، ممرز، توسکا، انجیلی، لرگ، سفید پلت، لیلکی، افرا، شب خسب، ون ، نمدار، اوجا و جانورانی همچون شغال، خارپشت،جوجه تيغي، روباه و گرگ وجود دارد.

در این پارک، تأسیساتی نظیر فروشگاه، زمین ورزشی کودکان و بزرگسالان، رستوران، قهوه‌خانه سنتی، اردوگاه(کمپینگ) و خورگشت (پیک نیک) ایجاد شده است.

پارک جنگلی سی سنگان با وسعت ‪ ۶۰۲ هکتار، بسیار کمتر از پارک جنگلی نور گردشگران را در خود جای می‌دهد.در مقایسه با پارک سی سنگان، توسعه پذیری پارک جنگلی نور بیشتر است و سی سنگان محدودیت توسعه دارد.

 

 

2-2-2.آب بندان نور

درضلع جنوبي شهرنور و شمال غربی دانشگاه آزاد اسلامي واحدنور واقع است اين آب بندان علاوه بر تامين نياز آبياری زمين های کشاورزی هر ساله در فصول مختلف سال پذيراي تعداد زيادی از پرندگان مهاجر است که هر کدام جلوه خاصی به آن مي بخشند.

 
2-2-3.آبشار حرم آب: با نام محلی " حرم او " در بيشتر فصول سال دارای آب بوده و در مسير جاده رويان -کپ در نزديكي دوراهي دونکوه (مسير جاده سياه سنگ) قرار دارد و بسيار ديدني و دل انگیز است.

 

2-2-4.قله سوردار

اين قله در جنوب شهر نور با ارتفاعی حدود 2000 متر کاملا مسلط بر مناطق جلگه اي است که در روزهای آفتابی و صاف چشم انداز زيباتري را از مناطق روستايي و شهری پايين دست و سواحل نور ایجاد می کند که ايستگاه رله تلويزيوني و مخابراتي منطقه در روي اين قله قرار دارد. 

2-2-5.غار پيرزن‌ خاني‌: اين‌ غار در نزديكي‌ روستاي‌ (اوزكلا) از منطقه‌ نور و كجور واقع‌ شده‌ است‌ و رودخانه‌اي‌ از پايين‌ آن‌ عبور مي‌كند. دهانه‌ غار در حدود 2×2 متر است‌ و در ابتداي‌ آن‌ سوراخ‌هاي‌ متعددي‌ وجود دارد. فضاي‌ غار در جهت‌ طول‌ آن‌ كوچك‌ و تنگ‌ مي‌شود.  

 

2-2-6.ساحل دريا:

 طول خط ساحلی در شهر نور حدود 23 کيلومتر می باشد که به دليل دارا بودن ساحل ماسه ای ،کم عمق ، حرارت مطلوب ، آب با املاح پايين ، ساحل سازی مناسب ، ايجاد طرحهای مناطق شنای امن برای خانمها و آقايان وامکانات رفاهی، هر ساله در فصل تابستان مسافران بي شماری را به خود جذب می کند .

 

 

 

 

 

2-2-7.دریاچه الیمالات:

   دریاچه سد الیمالات در ۸ کیلومتری نور در مسیر جاده نور ـ چمستان قرار دارد و در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا جای گرفته است. فاصله آن از جاده اصلی نور به چمستان حدود سه کیلومتر برآورد می شود.

دریاچه الیمالات که در دل جنگل واقع شده ‌است، به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دریاچه آنقدر زیباست که گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. پلی زیبا در نزديکي درياچه وجود دارد،نمای زیر پل سدی است که بعضی وقت‌ها پر آب است. پس از پشت‌ سر گذاشتن چند پله ،سنگ‌ های زیبای کنار رودخانه نمايان می‌شوند.

در ایام تعطــیلات بخصوص فصول بهار و تابسـتان یکی از پربازدیدترین مکان تفریحی و توریسـتی در سرتاسر استان مازندران است. دریاچه ‌ای که در ميان جنگل هاي انبوه قرار گرفته منظره ‌ای زيبا ايجاد نموده است.

سد خاکی الیمالات دارای امکانات رفاهی از جمله مکان نصب چادر، آلاچیق، سوپر مارکت، رستوران و کافی شاپ، امکانات قایق ‌سواری، سوئیت برای اسکان شب و ماهیگیری است که مي توان اوقات فراغت بازديدکنندگان را پر نمود.

 

 

 

  2-2-8.جاذبه های گردشگری طبیعی لاویج:                             

ناحیه کوچک و کم وسعت لاویج، دارای نواحی اکوتوریستی بی نظیری می باشد. از نواحی تفریحی و توریستی آن می توان از: پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، جاده های جنگلی، آبگرم معدنی لاویج، سوردار، جنگل اسیونگ، مراتع و چمنزارهای نومه، چشمه ها و رودخانه های پرآب و خروشان، ییلاق زیبای ایزوا، منطقه ییلاقی میرخمند و کوه های پوشیده از انبوه درختان و جنگل های وسیع و بکر را نام برد.
یکی از جلوه های جذاب طبیعت لاویج، جنگل های انبوه و متراکم آن تا ارتفاع 2500 متری از سطح دریا و به خصوص درختان راش آن که یادگاری از دور

 

 

2-2-8-1.جنگل های لاویج :

یکی از جلوه های جذاب طبیعت لاویج، جنگل های انبوه و متراکم آن تا ارتفاع ۲۵۰۰متری از سطح دریا و به خصوص درختان راش آن که یادگاری از دوره های گذشته جنگل های هیرکانی در میلیون ها سال قبل است می باشد.
مسافران از این موهبت کمتر استفاده کرده و به جنگل های حاشیه جاده ها، بیشه زارها و آبگرم معدنی لاویج اکتفا می کنند و این چشم انداز بی نظیر طبیعی را که از با شکوه ترین صحنه های طبیعت لاویج را به نمایش گذاشته بهره چندانی نمی برند و این درحالی است که خاطره سفر از این جنگل ها هرگز فراموش نخواهد شد و مسافرت از طریق این جنگل های طولانی برای هر نوع توریست تجربه ای جالب و به یاد ماندنی دارد.
جنگل های لاویج از تنوع زیاد گونه های گیاهی و دختان گوناگون برخوردار است و در هر ناحیه آن چشمه سارانی از دل زمین به بیرون می جوشد و در هر فصلی از سال از میوه های وحشی و جنگلی خاصی برخوردار است. بهار با شکوفه های سفید، تابستان یکسره سبز و پاییز هزار رنگ آن از جاذبه های جالب و طبیعی آن به شمار می رود.

2-2-8-2.آب گرم معدنی لاويج 

روستای ييلاقی لاويج در25کيلومتری جنوب چمستان در ميان دره های جنگلی و زيبای البرز قرار دارد. در کيلومتر 3 چمستان به نور يک مسير زيبای آسفالته به طرف جنوب از جاده اصلی منشعب می شود که با عبور از پارک جنگلی کشپل به لاويج ختم می شود. آبگرم لاویج در دامنه های کوه های قسمت شرقی لاویج از دل زمین به بیرون می جوشد. این آب گرم دارای املاح معدنی و گوگرد های فراوانی می باشد که به دليل خواص بالای درمانی برای دردهای استخوان ،مفاصل ، بيماری های پوستی و آرامش اعصاب همواره گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال به خود اختصاص داده است، امکاناتی مناسب نيز در آن منطقه برای اقامت و استفاده از آب معدنی ايجاد شده است.جاده چمستان به لاويج از پارک کشپل می گذرد و از ميان جنگل عبور می کند به همين دليل فضای دلپذيری را برای گردشگران فراهم مي سازد.پنج چشمه آبگرم معدني در دهستان لاويج وجود دارد که 4 چشمه در ملا کلا و يک چشمه در سادات محله وجود دارد. از آبگرم های معروف لاویج “بی بن او”، “طاهر” و… است که هر کدام از آنها دارای خواص مخصوص به خود می باشد. آبگرم ها دارای امکانات قابل قبول و بهداشتی مثل دوش، استخر و وان می باشند چشمه آبگرم معدني طاهر از نظر امکانات  يکي از بهترين آنهاست.

2-2-8-3. فيل سنگي لاويج

" فيل سنگي" واقع در دهستان لاويج در آبادي ملاکلا قرارگرفته كه دراثر فرسايش طبيعي به شكل يك فيل نشسته برزمين خودنمايي مي كند و يکي از جاذبه هاي ديدني نور است. فيل سنگي در کنار آب گرم لاويج ،بازار جديدالاحداث و منطقه زيبا و خوش آب وهواي لاويج قرار گرفته که براي گردشگران قابل توجه است.

 

 

2-2-8-4.آبشار حرام او لاويج:

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی لاویج آبشار “حرام او” است با مقدار فراوان آب که از دل زمین به بیرون می ریزد در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد و دارای آب خنک و گوارایی است و همیشه پذیرای جهانگردان زیادی در مسیر جاده می باشد و دارای عناصر فضایی کوه و جنگل می باشد. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی برای مسافران می باشد.

در مورد وجه تسمبه آن گويند که این آب به “حرم او” معروف است چون این آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امام زاده ای که درآنجا دفن است به پایین سرازیر می شود و (او) در زبان طبری به معنی آب می باشد و با ترکیب این دو معنی آبی که از حرم می آید را می دهد. این لفظ به مرور زمان به حرام او تغییر یافته است.

 

 

 

 

2-2-9.آبشارآب پری رویان:

آب پری منطقه ‌ای گردشگرپذیر و خوش آب و هوا است که در شهرستان نور استان مازندران ،حدود8کيلومتري جنوب شهر رويان واقع شده ‌است. منطقه آب پری دارای آبشاری به همین نام است که البته با نام محلی “پری او” هم شناخته می شود. در آب پری درختان با فاصله کم از یکدیگر قرار دارند و بیشتر مناطق بکر و دست نخورده مانده ‌است. این در جنوب ناحیه  آباديهاي گلندرود و معدن قرار دارد.

آب پری در کناره جاده قرار گرفته ‌است و شباهت چندانی به آبشار ندارد زیرا قسمتی از سنگ‌های کوه در اثر رانش زمین در شیب تند کوه جمع شده ‌اند و آب کمی از لابه‌لای این سنگ‌ها در جریان است. ولي معروف به آبشار آب پري است و گردشگران زيادي در روزهای تعطیل و تعطیلات آخر هفته به این محل می‌آیند. اختلاف دماي این ناحیه نسبت به دماي شهر رویان محسوس است. درختان جنگلی در مناطق کم ارتفاع‌تر و درختان کاج در نقاط بلندتر دیده می‌ شوند. نام آبشار آب پري ریشه در افسانه هایی دارد که در آنها به پری زیبایی اشاره شده است.

انتهای این جاده جنگلی ـ کوهستانی به کجور ختم می شود. که از طریق کجور نیز دسترسی به “کندلوس”، “دوآب” و “مرزن آباد” و … فراهم است. در طول مسیر همچنین یک خروجی برای اتصال به یوش (زادگاه نیما یوشیج) و “بلده” وجود دارد. اما پیش از اینها پارک جنگلی رویان و آبشار آب پری قرار گرفته اند. جاده آب پری بموازات جاده چالوس است، اما اطراف جاده آنقدر فضای زيبا برای اطراق کردن وجود دارد که هر گردشگری بدنبال آنست که گوشه دنجی برای خود پیدا کنند. در فصل بهار، در نقاط مرتفع به دلیل برودت هوا، درختان نسبت به ابتدای جاده کمتر سبز شده اند. اما با این حال از زیبایی های جنگل در فصل بهار کم نشده است.

 

 

 

2-2-10.پارک جنگلی کشپل:

  پارک جنگلی کشپل یا تفرجگاه جنگلی کشپل در شهرستان نور مازندران در غرب شهر چمستان در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصله دوونیم کیلومتری از چمستان با موقعیت جغرافیایی از شمال به جاده نورـ چمستان و از جنوب به کوه لاویج و آب گرم لاویج و شرق به جنگل های چمستان و از غرب به لاویج رود و شهرک صنعتی چمستان واقع شده ‌است. این عرصه به مساحت ۷/۲۱ هکتار می‌باشد و از نظر پوشش نیز دارای شش تیپ جنگلی توسکا، لرک، بلوط، افرا، ممرز، انجیلی است
پارك جنگلي كشپل به لحاظ دارا بودن چشمه هاي آب فراوان حائز اهميت بوده به گونه اي كه در مجموع در محدوده ي تفرجگاه كشپل ده چشمه با دبي متوسط 3 تا 5/0 ليتر در ثانيه شناسايي شده اند ضمن اين كه رودخانه لاويج رود نيز از كنار اين پارك زيبا عبور مي نمايد.

امكانات و تجهيزات موجود در پارك جنگلي كشپل :

آلاچیق، رستوران، قهوه خانه سنتي، فروشگاه مواد غذايي، چشمه هاي آب معدني، راه پلكاني براي پياده روي به عرصه ي بالادست، تاسيسات روشنايي، آلاچيق، سكو براي استقرار چادر، نمازخانه، سرويس بهداشتي، تلفن عمومي، محيط بازي كودكان و..

 

 

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط sadroddin

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 201
بازدید کل : 61118
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 43
تعداد آنلاین : 1